1846. július 15-én nyílt meg Magyarország első gőzüzemű vasútvonala Pest és Vác között, mely a Magyar Középponti Vasút tulajdonában volt. Már az átadást megelőzően, 1845. november 11-én megtartották az első próbautat Pest és Palota között: a Pest és Buda nevekre keresztelt gőzmozdonyok 14 perc alatt tették meg ezt az utat. Az állomást eredetileg Palota névre keresztelték, mellette az újpesti oldalon még állt a Rákospalotai erdő, amit Károlyi István telepített 1810-ben. Az erdő közelsége és a homokos palotai talaj vonzotta a pesti kirándulókat, olyannyira, hogy 1847-ben a vasúttársaság adatai alapján 12 ezren utaztak ki Rákospalotára.

Maga az állomásépület csak 1881-re készült el: az egyemeletes eklektikus stílusú, nyeregtetős épület a vasúttársaság egyenépületeinek egyike. Az állomást 1894-ben átkeresztelték Palota-Újpestre, majd végül Rákospalota-Újpest lett a neve. Egyre jelentősebb személy-, s a századfordulón már teherforgalmat is bonyolított: szerteágazó iparvágányrendszer kapcsolódott hozzá elsősorban az újpesti ipari létesítmények összeköttetése érdekében.

Forrás: